zondag 9 april 2023

Zeevisteam Westland: 1e NFB wedstrijd Ter Heijde aan Zee zaterdag 08 April 2023

 

Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik de 1e NFB (Nederlandse Federatie van Branding watersportverenigingen) wedstrijd samen met het Zeevisteam Westland bestaande uit Captain Ed van Zanten, Paul van Boheemen, Willem Louman, Jan Groenewegen en nieuwkomer Rob de Blois. In "de Viskeet" krijg ik wedstrijdkaart D8 uitgereikt vanaf de slag naar rechts even voorbij de strandtent op palen. Zo op het oog geen verkeerde stek met een kleine "zwin" vooraan. Om 09:00 mogen we beginnen en werp ik in met de 4,60 meter NBS Tekno Tornado met hybride top, nylon lijn 22\100 mm met een nylon tapse voorslag, korte wapperlijnen ~ afhouders, haak ls5013F\6, gevuld met een zeepier, kweekzager, slik of een combinatie hiervan, italiaans lood 160 gram.Er staat een no-wind van 3 bft, temperatuur 11 °C, af en toe komt er een dichte mist opzetten maar de zon laat zich ook zien. Lw HvH 10:00 uur (-75cm), hw 17:22 uur (+133 cm), (±208 cm)

Paul van Boheemen die in vak A8 vist komt om 09:23 uur met de melding van de vangst van een botje en om 09:34 uur komt daar een schar bij. Dezelfde tijd vangt Ed van Zanten op 10 meter uit de kant in vak D een bot van 31 cm.

09:51 uur is het Paul weer met een bot van 26 cm. Om 09:55 uur is het Rob de Blois die melding maakt van de vangst van 2 vissen uit het B vak.

Zelf probeer ik het op afstand afgewisseld vooraan in de zwin, maar het mag niet baten. Ik schakel over op gevlochten lijn om wat sneller een aanbeet te kunnen zien en om 10:43 uur lukt dat een paar flinke doorbuigers en de lijn valt slap, onmiskenbaar zeebaars!

Als ik bij het binnendraaien weer contact krijg met de vis is ie een aardig stuk naar links gezwommen, voorzichtig draai ik binnen en de top van de Tornado vangt keurig de klappen van de vechtende vis op. Het is een mooie zeebaars van 45 wedstrijdcentimeters, lekker om dat op de kaart te kunnen bijschrijven.

Snel zet ik de vis weer terug en met krachtige slagen verdwijnt ie weer in de Noordzee. Shit, vergeten om een foto te maken, de volgende dan maar.

En inderdaad krijg ik op afstand nogmaals een flinke zeebaars aanbeet van ver begint ie al te knokken en voorzichtig draai ik hem binnen, vlak bij de kant komt ie een aantal maal boven een dikke 40+ er zo te zien.

Maar dan slaat het noodlot toe, kennelijk is de vis door de gevlochten lijn van m'n buurman gegaan want die zie ik er ook bij zitten, tien meter uit de kant schud ie nog een paar keer met z'n kop en weg is ie. Echt balen! en zonde van de centimeters, maar goed ook dat hoort bij wedstrijdvissen.

11:41 uur vang ik nog een botje van 14 cm op afstand.


Daarna komt er bij niemand meer wat bij en eindigt het Zeevisteam Westland op de 15e plaats van de 25 korpsen. Het is wat het is. 

Eens kijken of we het beter kunnen doen als korps zaterdag 15 April bij de Westlandtrofee.

Vis greetz,

Willem

0 reacties:

Een reactie posten