zondag 4 november 2012

Zeevisteam Westland NK 2012: zaterdag 03 november 2012

Hallo vis vrienden,

Vandaag "de dag" uur U, het Nk 2012 kustvissen op Kijkduin en Zeevisteam Westland (bestaande uit Jan Groenewegen, Ed van Zanten, Teun Moor, Hans van Holstein en Willem Louman) is er klaar voor. We verzamelen weer in party centrum Madestein waar we na een welkomst woord van Sportvisserij Nederland de kaarten krijgen uitgedeeld, ik sta in vak E op nummer 39, een stek waar ik nog niet gestaan heb, maar over het algemeen werd er bij het voorvissen in de vakken D en E wel het meeste gevangen.

Er staat een zw-wind van 4 bft met stoten naar 6 bft, temperatuur 9 °C, hw Sch. 05:20 uur (112 cm), lw 13:25 uur (-66 cm) (± 178 cm), het grootste gedeelte van de wedstrijd droog. Dit keer loop ik met een karretje door de duinen, voor het Nk neem ik geen risico om niet het juiste lood bij me te hebben, zeker met die ontiegelijke stroming van gisteren, best kans dat het nog naijlt. Zo heb ik een aantal geankerde klaploodjes bij me van 210 en 250 gram plus nog wat met vaste ankers, je zou eens wat te kort komen. Eenmaal door de duinen aangekomen bij de strandopgang blijkt het maar een klein stukje lopen te zijn over het strand, gelukkig maar. Ik start met de 5 meterstok hoofdlijn 25\100 mm met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje ls5013f\6 gevuld met een stukje tap en een witje een enkel keer afgewisseld met een pier of wat slikken, tommy lood 180 gram, later 190 gram geankerd. Afgewisseld met flexi metale afhouders, trilene sneuen, haakje f36\10

Om 10:00 uur mogen we na een duidelijk toeter signaal beginnen, van de 232 geselecteerden zijn er 226 op komen dagen en daaronder zitten 24 korpsen. M'n stek zit er "spannend " uit aan de rechterkant heb ik een strekdammetje en vaak zit daar vis tegen aan, maaarrrr.... het heeft een risico er liggen ook stenen waarop je lijn kan breken door vastzitten of kapot schuren. Ik heb dit een keer eerder meegemaakt met "de Koning Bolo Bolo" wedstrijd van 's Gravenzande toen heb ik een aantal mooie vissen verspeeld doordat ik vast zat in de stenen die naast de strekdam lagen. Maar goed, de eerste worp, net voor de branding, nog voor ik me omdraai is het tik, tik, tik op de nylon lijn. Heb ik die "mazzel" weer en inwendig begin ik te glunderen.

Ik kijk eens om me heen maar niemand draaid nog binnen, na 5 minuten zie ik m'n buurman rechts binnen draaien met een bot eraan. Toch laat ik hem liggen, want vis trekt vis aan en wie weet komt er een tweede of een derde vis erbij. Dus na een dikke 10 minuten draai ik binnen en ik kan me geluk niet op, in de eerste draai een doublet van een zeebaarsje met een bot.

Hier en daar zie ik wat vis naar boven komen in de vorm van een zeebaarsje of bot, maar niet bij iedereen en ik besluit een risico te nemen door wat meer naar de stenen toe te vissen. Ja, hahaha weer tik, tik, tik op de nylon en in de derde draai om 10:37 uur weer een doublet, dit keer van botten, op de afhoudertjes.

Het vervelende is alleen dat m'n buurman steeds schuiner gaat vissen, bij mij voor "de deur" en een aantal maal zitten we in "de klit". Nu kan je wel een klacht in gaan dienen en zo iemand krijgt dan een waarschuwing maar dat werkt ook niet bepaald sfeer verhogend en ik vis nog altijd voor m'n plezier. Hierna is het weer even zoeken waar de vis zit, ik werp weer iets verder wat meer in de branding, Om 11:19 uur draai ik binnen en zie vis naar boven komen, de lijn van m'n buurman die weer schuin heeft ingeworpen komt ook mee, stoppen doe ik niet want ik wil me vis niet verspelen en draai rustig door, een mooie draai want het is een triplet van 2 botten met een zeebaarsje op de afhoudertjes.

7 stuks, en "ik ga lekker", het water is een flink stuk gezakt en naast de strekker krijg ik geen aanbeten meer, m'n buurman pakt nog een baars over de branding en ik besluit ook verder weg te gaan vissen , met 190 gram geankerd blijft het net liggen, de stroming is daar een stuk heftiger. Het is hengel hoog houden en snel binnendraaien, als het lood los komt wordt het meegenomen door de stroming en een aantal maal tikt het tegen de stenen of kom ik heel even vast te zitten, gelukkig zonder materiaal verlies.

Afentoe probeer ik het vooraan nog eens in de hoop op een meuntje wat tegen de strekker is blijven liggen, maar niets meer. Soms vraag ik me af als er 226 vissers op zo'n 10 meter naast elkaar staan en elke keer een bonk lood het water in wordt gegooid zou de vis dan niet op een gegeven moment "schrikken" en wegtrekken naar dieper water ? Het gekke is dat er rechts van de strekdam nog wel vis wordt gevangen onder de kant terwijl het erop lijkt dat er vooraan aan de linkerkant niets meer zit. Of zou het een bepaalde stroming in het water zijn wat de vis doet besluiten om zich te verplaatsen?

Links van me kunnen ze door de zwin heen waaden en een verre worp maken, bij mij is het water net iets te diep. In de laatste draai wordt er op die manier nog wel een grote bot binnen gedraaid. 14:00 uur klinkt het eindsignaal en ik blijf staan op 7 vissen, op zich geen slecht resultaat en ben ik wel tevreden. Maar als ik kan leren om die "dode" periode te overbruggen met afentoe een visje zou het reslutaat net weer iets beter zijn. Er blijft nog genoeg te leren over ;-).

Bij de auto kom ik Ed tegen, die in het D vak gevist heeft, met een prima resultaat van 8 grote vissen. Een 3 in z'n vak denkt ie. Inladen en terug naar het verzamel punt om te kijken wat de ander korpsleden hebben gedaan. Het positieve is dat iedereen vis heeft en dat was toch het uitgangspunt. Alleen is het voor deze wedstrijd te weinig, van de 5, hadden er 3 op een hoge plaats moeten eindigen en 2 zouden er genoeg hebben aan 2 of 3 vissen. Jan heeft er 2, Teun 1 en Hans 1.

Na de huldiging van het wk-dames team met de zilveren speld van sportvisserij nederland voor de top prestatie om 1e van de wereld te worden en de huldiging van het heren team voor dezelfde plaats met dezelfde prestatie, volgt de uitslag. En de nieuwe Nederlands Kampioen Kustvissen 2012 is Arjan Geelhoed geworden met 14 vissen (328 cm), 2e Arjan Rijnberg 13 vissen (314 cm) en 3e Rob Punselie 12 vissen (296 cm). Mannen van harte gefeliciteerd!

Bij de korpsen is de 1e plaats voor: het 3e korps van HSV Westkapelle, de 2e plaats voor DZV de Eurovissers en een 3e plaats voor HSV Zeevissen.com. Mannen en Dame van harte gefeliciteerd!

Van de 24 korpsen zij we als Zeevisteam Westland geeindigd op de 12e plaats, geen top prestatie maar op zich geen slecht resultaat. Langzaam maar zeker, volgend jaar is er weer een nieuwe kans ;-). Ed heeft een mooie 11e plaats en valt net buiten de medailes, en mag de topcompetitie vissen zelf ben ik 6e van m'n vak geworden en eindig op een 27e plaats overall en ook ik mag de topcompetitie vissen. Dat houdt in dat ik op 24 novemer 2012 met 51 of 52 personen, 3 wedstrijden van 2 uur op 1 dag mag vissen in de buurt van Cadzand en op 15 december 3 wedstrijden van 2 uur op Groote Keeten.

De 20 beste van de topcompetitie vormen weer "de Nationale Selectie" en daaruit kiest de coach een nationale ploeg die wordt afgevaardigd voor internationale wedstrijden. Lijkt me leuk om dit "spektakel" eens mee te maken. De controleurs en sportvisserij Nederland weer bedankt voor de organisatie. Captain Jan Groenewegen bedankt voor de verzorging van het uitstekende aas en Ed  en Jan voor het resterende aas en Hans bedankt voor de vistent.

De uitslag: Kijk voor de voorlopige uitslag onder pagina's (rechterkolom) \
Overige wedstrijduitslagen 2012.

1. Hoi Willem,

deze keer stond je op een betere plek. Het water is daar dieper, en minder verzanding dan richting de zandmotor. Groot gelijk meteen binnendraaien als je vermoed dat er vis aan de haak zit, dan maar een onderlijn van de buurman meeslepen. Op naar de volgende wedstrijden maar weer.

grt John.

2. Mooi man,

Een prima resultaat neergezet. Profisiat.

Gr Ed

3. Hoi John,

Ja met het voorvissen kwam er daar al meer vis uit.Tijden het binnen draaien zag ik een botje boven komen de bovenljn van de buurman zat er ook tussen maar stoppen kan vis verlies betekenen dus dat doe ik niet. Aanstaand weekend weer de 4e en laatste korpscompetitie op Hoek van Holland.

Willem

4. Als het goed is, kunnen jullie mijn creatieve resultaten zien tijdens de gala avond. Weer eens wat anders dan de logo's van sponsoren. Maar eerst goede vangst resultaten proberen te halen, dus even doorbijten. Veel succes allemaal.

grt John.

5. Ha John,

Zal weer een mooi resultaat geven, zoals altijd. Bedankt en we gaan ons best doen!

6. Hey Willem,

Hardstikke mooi man! Het blijft wel een loterij maar zo zie je maar dat je door dat vele vissen ook veel geleerd hebt en dat betaald zich nu uit. Ik 'proef' je frustratie over je buurman met zijn onsportieve gedrag. Ik heb me daar ook veel aan geergerd. Kleine kinderen doen dat ook als ze met elkaar aan het vissen zijn. Knap dat jij je dan zo rustig kan houden en mooi dat je 'm op deze manier de loef af kan steken....

Er komt weer een drukke tijd aan voor je .....en veel voorvissen denk ik zo ... Ook dit zijn niet de gemakkelijkste stranden maar ik zie je nog wel hoog eindigen; als je maar gewoon je 'eigen' ding blijft doen!

Proficiat Willem en vangse!!

Leo

1. Ha Leo,

Bedankt! Op beide stranden heb ik weleens gestaan Cadzand en Groote Keeten ben benieuwd wat het gaat worden. Ik ga er onbevangen naar toe, heb niets te verliezen en meer als je best kun je toch niet doen.
      Thx voor je mail Leo.

7. He Willem,

Goed gevist Willem!! Ik viste zelf ook in vak E, hadmaar een vis. De rest van het team had ook vis. Maar helaas hadden we niet genoeg. Ach volgende keer beter. Op naar de laatste wedstrijd van de Penn korpsen competitie. Erg spannend hopelijk kunnen we de 3e plaats vast houden ... Maar het zal moeilijk worden. De grote teams hijgen in onze nek. Verder wens ik jullie een goede vangst toe.

Succes en tot ziens

Marco

DAM/bd store Zeevisteam

1. Hoi Marco,

Bedankt! Ja bij ons was het ook niet genoeg, soms tref je gewoon een stek waar je niets of weinig van kan maken. Ook succes zaterdag, we hebben in iedergeval lekker eten op de gala avond.

Verwijderen
  8. Hoi Willem, mooie prestatie man. Je uren aan het strand hebben zich uitbetaald. Nog 6 wedstrijdjes en je zit in het wk-team.
    groeten,
    Suriman

1. Ha Suriman,

Bedankt, ik had een goede stek. Zou leuk zijn maar daar ga ik niet van uit.

9. Hoi Willem,

Je hebt het weer geweldig gedaan man, proficiat!!
    En gezien je vangsten van de afgelopen tijd is die topcompetitie voor jou een makkie! :-) Veel succes.
    Zelf stond ik op E13 maar daar viel het niet mee een visje te vangen. Nog bedankt voor je felecitatie met ons korps, we hebben er zin in volgend jaar WK Portugal.

Groeten,
    Ronald van Os.

1. Hoi Ronald,

Bedankt! en Ed natuurlijk ook. Het lijkt me leuk om een keer mee te maken, bedankt. Graag gedaan en heel veel succes op het WK in Portugal.

Vis greetz

10. Hoi Willem
    Grote klasse , goed gevist samen met Ed helaas waren Hans , Teun en ik minder gelukkig
    maar ik kan wel zeggen dat het voorvissen in een gezellige sfeer en de dag zelf ons korps
    weer wat meer bij elkaar heeft gebracht en volgende keer hebben wij wat meer geluk .
    Volgend jaar nieuwe kansen, eerst zaterdag het feestje in de Kiem en dan zondag in de Dintel tegen de Zeenaald . Gr Jan

1. Ha Jan,

Bedankt! Ja het was zeker gezellig en je steekt toch wat op van elkaars vistechnieken zodat je die later weer kan toepassen. Tot zaterdag en zondag Jan en bedankt voor je gulheid met al die visspullen.