zaterdag 12 mei 2012

Zeevisteam Westland: Verslag 25e P&S Avicentra Westland Trofee



Hallo vis vrienden,

Vandaag vissen we met het "Zeevisteam Westland" bestaande uit Jan Groenewegen, Ed van Zanten, Hans van Holstein, Teun Moor en ik, Willem Louman de 25e P&S Avicentra Westland Trofee. Als ik aankom in "de Viskeet" kom ik Edo Lorist nog tegen van http://www.zeevistips.nl/ , leuk je nu eens te ontmoeten Edo. Nadat de captain (Jan Groenewegen) het aas uitgedeeld heeft, weer super mooie zwarte piertjes en verse mesheften en ik van Ed de slikken en de zagers gekregen heb die hij geregeld heeft (Beide bedankt voor het meenemen), krijg ik wedstrijdkaart C24 (langs de Reddingsbrigade naar boven en dan een stukje naar links het strand op.)

Er staat een nw-wind van 4 bft, temperatuur 10 °C, over het algemeen een zonnetje en een enkele regenbui, hw HvH 08:15 uur, lw 14:25 uur. Recht staat er een ijzeren koker met een oranje kap, geen idee waar die ooit voor gediend heeft, of misschien nog voor dient, met een berg stenen, waarbij ik al hoop dat er een strekkertje ligt, want vaak zit daar weer meer vis, maar pech blijkbaar zijn de stenen opgebaggerd want voor de rest ligt er alleen maar zand. Links van me staat Klaas Winter en rechts van me (Oome) Joop Deijs (de oudste (zee)wedstrijd visser van Nederland (misschien wel van de wereld) en met z'n 91 of 93 jaar vist ie me er nog steeds uit. Veel ervaring zeker oome Joop? Tijdens de wedstrijd komt er nog een cameraploeg een "special" opnemen van "Oome Joop" en laat ie er nu net een doublet eruit trekken, hoe krijgt ie het voor elkaar. Klasse gevist, het is je gegund oome joop.

Maar goed ik dwaal af, rond 10:00 uur mogen we beginnen, geen signaal gehoord, maar misschien begin ik een beetje doof te worden. De kant loopt wat schuin af en ik start met de feeder, hoofdlijn gevlochtenlijn 12\100 mm, onderlijn wapperlijntjes, haakje f31\8 gevuld met een stukje mesheft\piertje\zager\slik tommy lood 175 gram. En dit keer besluit ik m'n onderlijn eens anders te monteren, als een portugese onderlijn, dus eerst klip ik het lood eraan en daarachter de wapperlijn, niet veel later zie ik wat kleine trillinkjes, een visje of een krabbetje. Ik laat de lijn nog even liggen om een eventueel visje lekker door te laten bijten. Bij het binnen draaien is het gruwel,gruwel 1 grootte kluwen onderlijnen in de "klit", maar gelukkig zit er ook een botje aan. Blijkbaar is het nog een hele kunst om zo'n portugese lijn in te werpen.



Van de 0 af in de 1e draai, een genot om te vissen. Op naar de 2e! Nou mooi niet dus, vooraan geen teken van leven en met de 5 meter stok lukt het me ook niet om nog wat te scooren. Oome Joop staat op 3 vissen, ik 1 en Klaas 0, maar het laatste half uur neemt Klaas revanche en door ver te gaan vissen lukt het hem om ook nog 2 mooie botten te scoren, shit die is me ook voorbij. Met extreem korte wappers en 2 haken doe ik ook nog een poging maar helaas, niets. Om 14:00 uur is het weer afgelopen (weer geen signaal gehoord). Teun komt me voorbij gelopen uit vak B en heeft een 0 gevist, bij aankomst in "de Viskeet" heeft Jan het beter gedaan met 3 of 4 vissen en Hans uitstekend met 2 zeebaarsen van in de 50 cm. Als Ed is gearriveerd uit het A vak blijkt ook hij een 0 gevist te hebben. Jammer maar helaas, dus als team hebben we het dit keer iets minder gedaan. Volgende keer hopelijk beter.

Het blijkt aan strand dus nog steeds een "taaie" visserij te zijn, sterk afhankelijk van je "toebedeelde stek". Ik hoop en vele met mij dat er voor deze wedstrijd een uitslag wordt geplaatst. Veel vissers vinden het leuk om nog eens terug te kijken hoe ze het over het algemeen hebben gedaan en tevens vind ik het persoonlijk een mooi stukje sociale controle of alles correct is ingevuld.(maak er een voorlopige uitslag van voor een eventuele correctie). Ik vind dat je daar als betalende wedstrijdvisser gewoon recht op hebt. (En ga de boel niet lopen afschuiven op een "computer crash", je hebt tenslotte de wedstrijdkaarten nog dan begin je gewoon opnieuw op een andere computer ;-). En tot slot nog even over de regels, als waden tot kniediepte is toegestaan, hou je er dan ook aan, zo niet dan loop je later alsnog de kans gediskwalificeerd te worden, of iedereen laten waden (fair play door en voor iedereen).

Van Jan Groenewegen, Ed van Zanten en John Duinisveld krijg ik nog het overgebleven aas mee, waarvoor nogmaals dank! Dat wordt vermoedelijk een middagje "Zandmotor", ben benieuwd.

N.b. 2 man van Zeevisteam Westland in de prijzen: Jan Groenewegen met een 6e plaats in z'n vak en Hans van Holstein met een 3e plaats in z'n vak. Mannen gefeliciteerd! en de rest van de vissers die in de prijzen gevallen zijn.

De uitslag: Kijk voor de uitslag onder pagina's (rechterkolom), klik op de link\

Overige wedstrijduitslagen 2012. (complimenten voor Avicentra voor de snelle plaatsing van de uitslag ;-)



Zeevisteam Westland lid, Willem Louman

3 opmerkingen:

  1. hoi willem,

    je heb helemaal gelijk over het waden ik zag namelijk ook dat mensen bijna tot aan hun nek in het water liepen ik viste in een putje en je weet wat dat betekend. het eerste uur had ik al 1.16 meter op de kant daarna niks meer.dat heb je ervan als er 1 iemand met maat 47 door dat putje heen stampt grrrr...ik had dus grote kans om te winnen zaterdag hetgeen niet dat maat 47 roet in het eten gooide.
    ik had ook nog een grote vlieger in men nek van op de terug weg op de trekker 3 man tot bloedens toe open het moet niet gekker worden.


    groetjes arjan,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Willem, goed dat je over het waden begint. In vak E zaten we aan een mui met daar achter 100 meter strand en dan begon de zee. En er waren hengelaars bij waar de knieen tegen hun kl.... aan zaten gisteren, maar later hoorde ik dat de controleur toestemming had gegeven. De controleur waar ik naast stond zei gewoon het is vissen vanaf de waterrand dus hier blijven.
    We hebben met een man of zes maar 3 kwartier aan zee gevist de rest in een slootje van max 60 cm water zonder vis.
    Als dit niet veranderd zal de wedstrijd steeds minder mensen gaan trekken, en het zo simpel. Gewoon controleurs rond laten lopen en niet mee laten vissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi @Arjan\@Anoniem,

    Kan me voorstellen dat je dan baalt, zeker als je het eerste uur al 1 meter en 16 cm hebt en dan nog een vlieger in je nek. Het was je dag niet.
    Wel raar dat de ene controleur toestemming geeft om te waden en de andere niet. Wat dat betreft is het bij korpsvissen.nl een stuk beter geregeld. Zelf vond ik het iets te streng waar ik toen stond stroomde een klein zwinnetje met nog 20 cm water erin, afentoe liep er nog een laagje water in maar we mochten niet naar voren om vanaf de zandbank te vissen. Het werd gezien als de vloedlijn. Maar goed als iedereen zich eraan houdt heb ik er vrede mee.

    Zeevisteam Westland lid, Willem Louman

    BeantwoordenVerwijderen