zondag 10 december 2017

Zeevisteam Westland: 5e Penn Korpscompetitie wedstrijd stranden van Westkapelle zaterdag 09 December 2017



Hallo vis vrienden,

Vandaag vist het Zeevisteam Westland bestaande uit Ed van Zanten, Teun Moor, Willem Louman, Paul van Boheemen en Arnold Talmon, (Captain Jan Groenewegen en Han van der Lek staan reserve) de 5e en laatste PKC Penn Korps Competitie wedstrijd op de stranden van Westkapelle. Op het verzamelpunt Westkapelle Herrijst, krijg ik steknummer E 32 toebedeeld, Paul staat in het D vak en dropt me met m'n spullen op de parkeerplaats van E dus dat komt mooi uit. Er staat een w-wind van 5 bft, temperatuur 5 °C, droog en daar boffen we mee, er is sneeuw voorspelt maar gelukkig niet in Zeeland. Hw Westkapelle 05:35 uur (+188 cm), lw 12:06 uur (-171 cm), (± 345 cm).

In het begin is het nog vrij koud maar al snel ben je bezig met lijnen aanazen en dan stijgt de lichaamstemperatuur vanzelf. 09:30 uur mogen we inwerpen en ik start met de 4,5 meter K2 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, korte wapperlijntjes, haakje ls5013f6 gevuld met een zeepier, slik, zager, diepvries tap of een combinatie hiervan, piramidelood 200 gram maar dat loopt al snel weg en schakel ik over op 200 gram geankerd.

Links van me staat Hendrik Jan Polhuijs, die draait er na nog geen 10 minuten al gelijk vis uit, met z'n onderlijn rent en vliegt hij naar de emmer en dan al sprintend weer naar de waterlijn om in te werpen, een hoog tempo vissend. Dan schuin rechts inwerpend en door de stroming loopt het lood met beaasde onderlijn vanzelf zijn richting op. En herhaalt dat keer op keer. De eerste draai levert bij mij geen vis op en met de tweede draai knapt m'n lijn, dat is balen. De NBS reserve stok staat klaar en inwerpen maar weer. 10:20 uur heb ik een zware draai, behalve dat ik m'n lood met ankers uit de klei los trek pak ik m'n afgeworpen onderlijn met nog eens 200 gram ankerlood en twee vissen eraan.

Gelukkig komen er net twee controleurs die de lijnen belijken, want vis aan een afgetrokken onderlijn telt niet. Ik gooi snel in en wacht het oordeel van de controleurs af, helaas de schar zit aan de afgetrokken onderlijn die uiteindelijk afgesneden blijkt te zijn door een mosselbank, en op m'n lijn van m'n hengelstok zit een knorhaan van 11 cm, ik had het liever andersom gehad, maar goed ik ben van de 0 af. 10:55 uur heb ik een schar te pakken.


Rechts van me staat Wibo Boone die doet het niet minder voor een triplet, en doet dat even later nog eens, twee gasten naast me die een flink stuk verder werpen dan ik en dat heeft hier zo z'n voordelen. Daarnaast staat John de Vries  die heeft een onfortuinlijke stek geloot, hij vist met zo'n beetje dezelfde lengte haaklijnen en ook het aas piertje slik is hetzelfde, het wil gewoon niet lukken bij John.

11:25 uur een schar, 11:35 uur een triplet van schar met een wijtingkje.


12:15 uur een doublet van schar met een wijtingkje. In het laatste uur wordt de stroming iets minder en probeer ik het met 180 gram lood zonder ankers, dat is weer wat lichter en hiermee werp ik dan weer wat verder. Helaas bij het binnen draaien blijkt het toch niet zo'n goed idee te zijn, ik zit muurvast in de kleirand en uiteindelijk knapt m'n lijn. Op de reservestok zit een spoeltje met 25\100 mm nylon en rond 13:15 uur trek ik hiermee nog een wijting de kant op, weer vissend met 200 gram geankerd.


Wibo Boone, vangt nog een meeuw in z'n lijn en Hendrik Jan Polhuijs schiet te hulp om het beest te ontwarren. Wat later roept Hendrik Jan mij bij z'n draai, hij blijkt een tweede lijn binnen gedraaid te hebben met drie vissen eraan, eerst denk ik nog dat het mijn lijn is, maar die mazzel heb ik nooit :-( , het blijkt de lijn van Wibo te zijn uiteindelijk gebroken door de meeuw en nu dus opgepikt door Hendrik Jan. De vissen gaan weer netjes retour de zee in want die tellen niet.

13:25 uur trek ik er weer een wijtingkje uit, en de laatste worp van 3 minuten levert me niets meer op. Met 9 vissen heb ik het niet al te best gedaan t.o.v Hendrik Jan Polhuijs met 31 vissen en Wibo Boone met 27 vissen, alleen John de Vries met 3 vissen ben ik voor gebleven in het stuk tussen de palen galerij.


Teun Moor in het A-vak vangt 19 vissen (460 cm) een 24e plaats in het vak, Anold Talmon vak B 26 vissen (655 cm) een 17e vak plaats, Ed van Zanten vak C 21 vissen (485 cm) een 19e vak plaats, vak D Paul van Boheemen 10 vissen (247 cm) een 25e vak plaats en vak E Willem Louman 9 vissen (196 cm) een 19e vak plaats. Hiermee worden we deze wedstrijd 21e van de 34 korpsen. Maar uiteindelijk blijven we in het algemeen klassement op de 20e plaats staan en dat valt me 100% mee. "Slagveld" Zeeland met z'n kleiranden blijft een moeilijke stek om te vissen voor de meeste vissers. 

Met de tombola win ik nog een opbergdoos met een knippertje en een grillapparaat, die we al eens eerder hebben gewonnen met het hele korps, heb ik in ieder geval een reserve voor als ie kapot gaat.


Ook het lopend buffet heeft weer uitstekend gesmaakt, en er was genoeg voor iedereen. 

De 20e plaats na 5 wedstrijden Penn Korps Competitie voor het Zeevisteam Westland, 5 plaatsen hoger dan 2016. We winnen er een gezamenlijke waardebon mee van €350 wat mooi meegenomen is.


De 1e plaats is voor het Spro Zeevisteam geƫindigd met 17 vakpunten.


De 2e plaats Korps 1 HSV de Zeebaars met 29 vakpunten.


De 3e plaats Zeenaald 2 met 34 vakpunten.


Korpsen gefeliciteerd met dit mooie resultaat! En 1 en  2 met het behalen van de selectie voor het WK (Wereld Kampioenschappen).

De uitslagen zijn te vinden op: http://www.korpsvissen.nl/

Tevens bedanken we iedereen die zich belangeloos ingezet heeft om dit mooie evenement draaiende te houden en hierbij eigen vrije tijd en zonder vergoeding (zoals benzine, e.d.) dit voor elkaar hebben gekregen. Ook sponser Penn bedankt voor de prachtige prijzen! Chapeau !

O ja en Ronald van Os hartstikke bedankt voor al die loodjes, die je geschonken hebt ik kan de komende jaren weer vooruit. Helemaal goud!

Vis greetz,

Willem







0 reacties:

Een reactie posten