zaterdag 6 april 2013

Zeevisteam Westland: 2e Penn Korpscompetitie wedstrijd Wijk aan Zee zaterdag 06 april 2013



Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik de 2e Penn korpscompetitie wedstrijd  samen met het Zeevisteam Westland bestaande uit Captain Jan Groenewegen, Ed van Zanten, Gilles Traas, Martin van der Drift en Willem Louman. Eigenlijk zou ik voor deze wedstrijd reserve staan, maar jammer genoeg is Teun Moor nog ziek dus heb ik een inval beurt. We verzamelen weer, net als vorig jaar in "het Strandhuis" en de bekende gezichten van wedstrijd vissend nederland zijn weer aanwezig. Als steknummer krijg ik E25 toegewezen met de auto naar de relweg en vanaf het parkeer terein daar een stuk rechts het strand op. Er staat een no-wind van 3 bft met stoten naar 4 bft, temperatuur 6 °C, het grootste gedeelte van de wedstrijd een lekker zonnetje. Lw Ijmuiden 08:44 uur (-81 cm), hw 13:34 uur (+90 cm), (± 171 cm). Om 10:00 uur krijgen we het hoornsignaal en mogen we beginnen.

Rechts van me staat Michel Mosselman van de Zeebaars en links van me Willem de Jong (dacht ik) van Dutchfishing Salt. Ik start met de 5 meter stok, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, diverse onderlijnen, van fleximetalen afhouders met haakje 10 tot korte wapperlijntjes haakje 8 en een portugese lijn met een combinatie van haak 8 ~ 6. Het aas wat ik bij me heb bestaat uit zeepieren\slikken en diepvries tappen. Tommy lood 175 gram, afgewisseld met 180 gram piramide lood later met de toegenomen stroming schakel ik over op 175 gram geankerd en tegen hoog aan met 190 gram geankerd.

Bij de meeste komt er in de eerste draai niets naar boven na een dik kwartier draai ik binnen en zie vanuit de verte iets "bruins" boven water wapperen. Mooi dat ziet er goed uit! M'n verbazing wordt nog wat groter als alles op het strand ligt een trek van 3, in de eerste draai. 2 botjes en een tarbotje en dan sta je lekker te vissen met gelijk 3 vissen op de kaart. Nu had ik de 1e korpcompetitie wedstrijd ook 3 vissen in 1 draai en daarna niets meer, maar ik heb goede hoop dat deze keer te verbeteren.



Rechts van me gaat Michel met voorbij door eerst 1 redelijke bot (qwa grote) te vangen en daarna een doublet botten. Daarna pakt ie nog een 4e, tijd voor mij om om te schakelen voordat ik achter de feiten aanloop. 11:37 uur vis ik geankerd met 170 gram en pak ik ook m'n 4e bot. Michel vangt z'n 5e en bij mij is het een uur lang niets meer, bij de meeste niet. Om 12:37 uur kom ik weer gelijk door ook m'n 5e bot te pakken aan een zelfgemaakte portugese onderlijn waar ik voor het eerst in een wedstrijd mee vis. De vis heeft blijkbaar honger wat haakje 8 en haakje 6 zijn volledig ingeslikt.



Willem links van me vangt ook een mooie bot en Michel vangt nummer 6 en blijft me steeds 1 vis voor. Als ik de portugese lijn weer wil inzetten gaat het fout, m'n beugel klapt tijdens het inwerpen terug en de boel knapt af. Naast m'n viskist ligt nog een lijntje met korte wappers waar het aas vanaf 10:00 uur nog aanzit, snel zet ik dat eraan maar veel vertrouwen heb ik er niet in door de zon is het aardig uitgedroogd, nu zal het wel zacht worden als het weer in zee ligt maar zitten er nog genoeg smaak sappen in voor de vis? Blijkbaar wel want als ik om 13:17 uur binnen draai zit er een doublet van bot en botje aan. En nu heb ik net 1 visje meer ;-).

Willem links van me heeft inmiddels z'n 2e gevangen en alles komt nu aan op de laatste draai, heeft Michel vis en ik niets dan is hij me voorbij. Om 14:00 uur draai ik binnen en vanuit de verte zie ik een botje eraan zitten nu maar hopen dat die er niet af schiet op de zandbank of als ik hem door de zwin heen trek. (Een nachtmerrie voor iedere visser denk ik ). Maar gelukkig veilig en wel trek ik hem op het droge. Helaas voor Michel heeft hij niets meer in de laatse draai, maar sportief als ie is feliciteerd ie me.



Met 8 vissen heb ik een 1 in het vak gevist en nu maar hopen dat de andere korpsgenoten ook in de vis zitten. Jan heeft helaas niets, Martin heeft een 4 in z´n vak, Ed een 10 en Gilles waarschijnlijk een 9. Ook deze wedstrijd hebben we het er als team redelijk goed vanaf gebracht. En nu maar hopen dat we deze lijn kunnen voortzetten.

Voor de voorselectie bij Ter Heijde komende week heb ik ook weer hoop, deze dag heb ik duidelijk kunnen zien wat een zonnetje kan doen en niet alleen voor de vis, zelf ben ik ook licht verbrand. Genoeg vitamine D gehad dus, het wordt weer tijd om me in te smeren. Rest me alleen nog om de controleurs, de organisatie en gastorganisatie van Zeevissen.com te bedanken voor hun prima inzet.

Vis greetz,

Willem

6 opmerkingen:

  1. Knappe prestatie Willem als ik de verslagen lees ga jij steeds beter vissen zo zie je wat ervaring doe.........

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Schar senior,

      Bedankt, Schar Junior heeft het ook niet slecht gedaan met een 3e plaats in het vak, een stukje geluk komt er ook bij kijken vaak is het centimeter werk bij wedstrijden. Maar inderdaad hoe meer ervaring hoe meer inzicht je krijgt. Bedankt voor je reaktie!

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  2. Prachtig gevist, willem! Proficiat: da's een mooie opsteker voor je! Groet, leo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gevist Willem! Ik hoop voor ons korps dat je een weekje te vroeg gepiekt hebt..... :-)

    Gr. Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ruud,

      Thx! Ik wilde eigenlijk deze lijn doorzetten ;-). Wie weet doen beide korpsen goede zaken over een week.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen